Понеділок, 29.04.2024, 10:22
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Форма входу
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Наше опитування
Корисність матеріалів сайту
Всього відповідей: 26
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Чорнорудська ЗОШ І -ІІІ ступенів

Глобальні зміни клімату 11 клас

Урок №___________

Тема:  Глобальні зміни клімату

Мета: з додатковими джерелами інформації, систематизувати та           

узагальнювати матеріал,  аналізувати і робити висновки;

 Тип уроку:      вивчення нового матеріалу

Форма уроку: ділова гра

Методи:  науково-пошукові,  проблемні, репродуктивні

Обладнання:  плакати, матеріали спостережень за погодою, дані            

 фотоматеріали, що відображають екологічну ситуацію краю,                                      

слайди з краєвидами куточків природи досліджуваного регіону.

 І. Організаційний етап

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

 Учитель

Вік ХХІ – планету не впізнати,

Бо людина продовжує собі природу
підкоряти.

Людино! Ти подивись, що в світі діється,

Але за цим усім твоя діяльність
криється!

Річки розведені стічними водами,

Усі грунти насичені відходами,

Яскрава квітка пахне гербіцидами,

А від комах несе інсектицидами.

Скрізь на планеті потеплішало,

Повітря від чаду посірішало,

Дерева від отрути похилилися,

Каштани чорними зробилися,

Оболонки Землі отруту вбирають,

Кислотні дощі землю поливають,

Парниковий ефект вкоріняється…

Клімат навколо міняється.

  -  Однією
з глобальних проблем людства є зміни клімату. На жаль, це торкається і нашого
регіону.

Чого слід чекати в майбутньому та яких заходів потрібно вжити для
попередження наслідків зміни клімату?

  -  На
сьогоднішній урок ми запросили вчених-спеціалістів, які працювали з додатковими
джерелами інформації, вели спостереження та досліджували зміни клімату, вплив
довкілля на здоров’я людини.

Наше завданням на уроці:  систематизувати, узагальнити матеріал,  проаналізувати і

зробити висновки про актуальність змін клімату в нашій місцевості.

   ІІІ. Вивчення нового матеріалу

       Учитель

    -  Сучасна людина внаслідок господарської
діяльності негативно вплинула на зміни клімату. Слово надається
вченому-метеорологу.

       Метеоролог

    -  Глобальна зміна клімату – одна з найгостріших екологічних проблем, які стоять перед людством.

Згідно прогнозів провідних міжнародних наукових центрів із дослідження клімату,

протягом наступного століття температура підвищиться на 2 – 5 градусів за Цельсієм.

Такі темпи глобального потепління спричинять серйозні кліматичні зміни, зрозуміло,

і в нашому регіоні. 

     В останні десятиліття в науковому світі широко обговорюється проблема змін клімату і пов’язаних

із ними наслідків впливу на довкілля. Про захисну роль атмосфери, на дні якої ми живемо, нам відомо

ще з уроків природознавства. Газове середовище рухливе. Тому потрібно говорити про середній і

характерний стан атмосфери, про багаторічну сукупність погодних умов –

про клімат території. Він визначає режими випаровування й витоку рік і озер.

Кліматичні оптимуми та критичні межі позначаються на поширенні певних видів

флори і фауни. 

 Учитель

 - Який же сучасний екологічний  стан нашого міста? Слово надається ученим-екологам.

    Еколог 1

      - Як
відомо, основу атмосфери складають її компоненти: азот – 78,08%, кисень –
20,95%, аргон – 0,93%, вуглекислий газ – 0,3%, інші 0,01%. Зі збільшенням
вуглекислого газу в атмосфері вчені пов’язують зміни клімату і порушення
енергетичного балансу планети. Звичайно, цей газ є необхідним компонентом
фотосинтезу рослин. Унаслідок діяльності та незадовільного технічного
забезпечення підприємств нашого міста, зокрема Ново волинського ливарного
заводу, В
RW, підприємств вугільної промисловості та інших, його
стає дедалі більше. Як відомо, це впливає на зміну середньорічної температури. Унаслідок
спостережень учнів нашої школи за погодою та аналізу даних начальника
метеорологічної станції м. Во- лодимира-Волинського Боричук Галини Андріївни
напрошується висновок, що ознакою глобального потепління є підвищення середньої
багаторічної річної температури за період з 1945 по 2006 р.р. з 7,3ºС до 7,5ºС.

 Еколог 2

    - Зміна газо-пилового складу атмосфери

 породила такий феномен, як   кислотні  дощі, що формуються в атмосфері в результаті

змішування розведених соляної, азотної, сірчаної кислот із сульфатом і нітратом амонію.

Сірчана кислота утворюється з сірнистого ангідриду, який, стикаючись із вологою атмосфери, 

перетворюється спочатку на іонізований сульфат, а потім – на сірчану кислоту.
Азотна кислота утворюється з оксиду азоту, соляна – при специфічних викидах

 промисловості. 

    Ці та інші кислоти випадають із дощем і швидко проникають у грунт, ріки, озера, грунтові води.  

Цим явищам сприяють підприємства, у наслідок діяльності яких (плавка кольорових та чорних металів (НЛЗ), терикони шахт, розташованих на території міста (шахти №8, 4, 3, 1, 2), в атмосферу потрапляє велика кількість хімічних елементів.

Учитель

    -  Ми бачимо, що атмосфера знаходиться у
критичному стані. Пропоную послухати повідомлення спеціаліста з цього питання.

   Кліматолог

    -  За даними Національного Екологічного
Центру України (НЕЦУ), сьогодні наша держава знаходиться на 10 – му місці у
світі після США, Росії, Японії, Німеччини, Канади, Великобританії, Франції,
Італії та Австралії, із викидів парникових газів.

     Основною причиною зміни клімату є
використання викопаного палива та неефективне споживання енергії, що
виробляється. Парникові гази, що  утворюються
внаслідок діяльності людини, викликають 
посилення парникового ефекту. На кліматичні умови істотно впливає саме
місто – розсіювання тепла з теплотрас, будинків, крім того надмірна кількість
газів, які утворюються в результаті діяльності транспорту (через місто
проходить автострада міжнародного значення), підприємств вугільної
промисловості (шахти Волинського вугільного басейну), комбінату харчових
продуктів (переробка соняшникової олії), фабрики  «Кроноспан» (спалювання мазуту), утримують
сонячне тепло у нижніх шарах атмосфери, не даючи йому повертатися до космосу. У
результаті надмірної централізації теплопостачання, експлуатації
малоефективного зношеного устаткування, низької теплозахисної здатності
огороджувальних конструкцій житлових будинків і громадських споруд перевитрати
теплової енергії в житлово-комунальному господарстві становлять 25% . У зв’язку
з цим температура повітря в місті вища, ніж на його околицях.     

 Підтвердженням є наші спостереження за
погодою: (Додаток 1)

Учитель

    -   Сьогодні великої шкоди довкіллю і клімату,
зокрема, завдають кислотні дощі. Пропоную звернутися до спеціаліста хімічних
наук із проханням прокоментувати це явище.

   Хімік

     - Вугільна промисловість, підприємства
якої функціонують у нашому місті, є одним із найважливіших чинників викидів
парникових газів. Більш того, процес видобутку вугілля супроводжується викидами
іншого важливого парникового газу – метану (СН4).

   За найпоширенішою теорією, метан та вугілля формуються
разом під час карбонізації – процесу, у результаті якого рослинна біомаса
перетворюється під впливом біологічних та геологічних умов на вугілля. Метан
зберігається  у вугільних пластах та
вивільняється при видобуванні вугілля. Чим глибші поклади вугілля, тим більше
метану знаходиться у вугільних пластах. Окрім цього, метан також викидається у
процесі обробки, транспортування та зберігання вугілля.

     Об’єм викидів метану втричі менші, ніж
викиди вуглекислого газу. Однак, метан є дуже потужним парниковим газом, його
потенціал у 21 раз перевищує СО2. Протягом останніх двох століть концентрація
метану в атмосфері збільшилася більше ніж у двічі. Переважно це сталося в нашій
місцевості в результаті людської діяльності – видобутку вугілля.

 Учитель

    -   Пропоную доповнити розповідь хіміка
спеціалісту вугільної промисловості.

   Спеціаліст вугільної промисловості

     Шахта №9 «Нововолинська» входить до ВО
«волинь вугілля» стала до ладу у 1963 році з проектною потужністю 450 тис. тон
на рік. Шахта розкрита двома вертикальними стволами, глибиною 378 метрів. Належить до
першої категорії за метаном, небезпечна за вибуховістю вугільного пилу.

    Шахта №1 стала до ладу у 1954 році з
проектною потужністю 300 тис. тон на рік. Шахтне поле розкрите двома
вертикальними стволами, глибиною 370 метрів. Шахта відноситься до третьої
категорії за метаном, небезпечна за вибуховістю вугільного пилу. (Додаток 2)

Учитель

       - На
порозі третього тисячоліття, із подальшим розвитком техносфери обсяги змін
клімату стають такими, що вже загрожують існуванню самої людини.  Надаємо слово медику.

 

Медик

    -  Трагізм ситуації не просто у змінах клімату,
а й в адекватному погіршенні здоров’я 
людини.  Домінуюче місце в
структурі захворювань та смертності населення нашого міста посіли хронічні
неінфекційні захворювання, передусім хвороби органів дихання, злоякісні
новоутворення, хвороби нервової системи та органів чуття, алергічні, генетичні  та інші захворювання. Як не прикро, але
спостерігається тенденція до зростання професійних хвороб шахтарів,
сердечно-судинних, органів кровообігу, злоякісних новоутворень, а також психічні
розлади. Однією з особливостей клімату нашої місцевості є повторюваність
жаркого літа. У такий спекотний період спостерігається значне збільшення хворих
на серцево-судинні захворювання.

   Із 1992 року смертність у нашому місті
перевищує народжуваність, і це залишається дуже актуальною проблемою
сьогодення. 

   Учитель

      -  Екологічну характеристику стану грунтів пропоную
дати спеціалісту з ґрунтознавства.

 

Ґрунтознавєць

      - У критичному стані знаходяться і грунти
нашої місцевості у наслідок недосконалості технологічних ліній та відсутності
очисних споруд на таких підприємствах, як «В
RW- Гербор»,
«Кроноспан». У результаті припинення діяльності шахт №4, №8, №7, сенонський
водоносний горизонт піднявся і затопив значну частину лук. Крім того, велику
площу земель деградовано териконами глибинних порід із великим умістом
радіоактивних елементів.

    Гумусний шар втрачається, кислотність
збільшується, грунти виснажуються, що негативно впливає на родючість земель.

Учитель

     -  Про погодні аномалії, які є наслідком змін
клімату, пропоную вислухати коментар кореспондента місцевої газети.  

 Кореспондент газети «Наше місто»

    -  Синоптики часто вживають вислів «характер
погоди», маючи на увазі цілу складову природних факторів. Унаслідок
техногенного впливу це сталося з погодою і кліматом в Україні й світі після
«пережитого другого глобального потепління». Мова йде про постійність у природі
й погоді наслідків глобального потепління, а це - посухи, спеки, буревії, різкі
перепади температури тощо. Аналізуючи кліматичні дослідження і довгострокові
прогнози погоди Українського науково-дослідного гідро-метеорологічного інституту,
можна зробити висновок, що найголовніше те, що клімат у наших широтах назавжди
втратив стійкість. Наслідком глобального потепління є всі погодні аномалії, які
ми спостерігаємо на Волині, Україні, у світі. Ці аномалії властиві нині всій
Землі. Поки що кліматологи не готові «фільтрувати причини», оскільки на
формування клімату впливає все: і антропогенний фактор, і космічне
випромінювання. Очевидно, що протягом найближчих років ми матимемо найрізноманітніші
природні аномалії, зокрема, за нашими дослідженнями, їхня кількість буде
збільшуватися. Ми не втечемо від сильних снігопадів і морозів, злив, посух,
вітрів.   

 

IV.
Закріплення нових знань та умінь учнів

   (самостійна робота)

 Завдання.
Запропонуйте заходи, які б сприяли покращенню екологічного стану м. Нововолинська.

  1.
Зобов’язати власників підприємств
BRW-Гербор,
Кроноспан збудувати         власні очисні
споруди.

 2.  Провести реконструкцію застарілого оснащення
діючих шахт. 

 3. У
теплу пору року двічі на день проводити зволоження вулиць міста, а          особливо
автостраду міжнародного значення.

 4.  Зобов’язати керівництво великих підприємств з
викидом важких металів     робити
щомісячний звіт про кількість та стан викидів в атмосферу.

 5. Залучити
іноземні інвестиції для будування фабрики з переробки та      утилізації сміття.

 6. Провести
озеленення міста, особливо  мікрорайонів
15-го, 5-го, 6-го,      Шахтарського.

 7.  Довести до логічного закінчення розгортання
та озеленення териконів           не діючих шахт.

   V. Підсумок уроку

       -  Ми впевнені, що наша робота не буде даремною,
бо ми збагатили свої знання про шкідливість забруднення довкілля, пояснили
необхідність збереження природного середовища чистим і безпечним для всіх
представників біосфери, запалили іскорку уваги та зацікавленості до даної
проблеми.

       Усі
ви розумієте, що при нинішньому ставленні до навколишнього середовища, яке має
безпосередній вплив на зміни клімату в нашому регіоні, змінити світ на краще
неможливо. Його змінити на краще можна лише тоді, коли для кожної людини
найвищим законом про охорону природи буде людська совість.

   VI.
Домашнє завдання

       Підготувати доповідь про зміни клімату
та наслідки аномалій в Україні.